23 november 2010

Snart advent; i dag står det cookies på julekakemenyen

På fredag finner jeg fram advent og julepynten. Det er kun tre dager til! Aner ikke hvorfor denne pyntingen betyr så mye for meg, men har vel mye med at jeg kun befinner meg i hjemmet om dagen, og at jeg vil at det skal være koselig her til babyen kommer.

Har ikke veldig mye julepynt, men regner med at det blir fin stemning med en adventstake, en stjerne i vinduet, noen engler i karmen og lilla og hvite duker på bordene. Kanskje jeg også skulle forsøke å ta meg en tur ut for å finne noen fine greiner å pynte med? Føler jeg har nok med å komme meg bort til postkassen om dagen :p

Nå skal jeg bake noen kjeks som vi kan kose oss med i advent. Oppskriften kommer fra min far, og jeg synes de smaker helt nydelig. Det er ikke en tradisjonell julekake, men en mer amerikansk variant med mandler og sjokoladebiter.

Pappa’s cookies

2,5 dl margarin
2,5 dl sukker
(1,5 dl brunt sukker)
2 egg (knuses, ta av skallet, kast det i bosset)
2 ts vaniljesukker
4,8 dl hvetemel
1,5 ts salt
1 ts natron
½ plate hakket kokesjokolade (eller helst en hel)
50 gr grovhakkede mandler (eller nøtter) – eller mer

Rør sammen sukker og smør mykt.
Ha i egg, og deretter resten av ingrediensene.  

Settes på med en liten spiseskje.  Kjeksene flyter utover av seg selv.

Stekes midt i ovnen ved 175 gr i ca 8-12 minutter


Sukk, i skrivende øyeblikk lager Wenche i God morgen, Norge! krumkaker. Må innrømme at det så veldig godt ut det også. Men det kan ikke bli krumkaker her i gården, for jeg eier ikke krumkakejern.

Nei, kjøkkenet, julemusikken og kjøkkenforklet venter på meg! Kanskje kommer det et bilde av det ferdige resultatet etterhvert?

Ingen kommentarer: