05 oktober 2006

Høstens første kåpedag


Jeg velger meg oktober.
Eg e faktisk et oktober-menneske. Av alle årets årstider så e høsten min store favoritt. Høsten e forfriskande, samtidig som det e ei tid for ettertanke og meditasjon. Høsten e ei tid for klassisk musikk. Det e tidå for å sleppa Debussy, Mahler og Prokofjev innpå sjelå. Ka med ein liten kveldsrapsodi når det skumre? Høsten e ei tid for diverse teposer i ei krukka. Plommer, epler og kirsebær. Den e ei tid for fårikålen og for lammalåret. Høsten e ei tid for venner rundt et bord og for et kjerestepar på sofaen. Ikkje minst e høsten ei tid for tjokke genserar og ei nye kåpa. For fusste gong i mitt liv føle eg meg vel i mi nyinnkjøpte vinterkåpa. Eg trur eg bjunne å bli voksen. Den føles god på. Idag va den perfekte dag for kåpå mi å ta seg ein jomfrutur ut på gatå. Solå skinte, luftå va friske, men ikkje så kalde at sjerf å hua va nødvendigt. Det e rett å slett ein herlige høst utforbi dørå. Eg velge meg seriøst oktober.

Ingen kommentarer: