21 januar 2009

Underveis

Inspirert av Mastines nyoppståtte blogg, kom jeg fram til at det var på tide med en oppdatering på min egne sysler og prestasjoner.

Livet består stort sett i jobb og oppussing (mest teori og foreløbig lite praksis). Jeg har bodd sammen med min kjære på en 14 kvadrats hybel siden juli 08. Da vi flyttet hit gjorde vi det i god tro på at det bare skulle bli for en liten periode - kanskje to månder? Det skulle vise seg at fuktskadene i leiligheten (der vi egentlig bor) var mer omfattende enn først trodd. Alt måtte skiftes ut - vegger, gulv, tak, peis og kjøkken. Kun badet kunne stå slik det stod. Etter disse oppdagelsene i august ventet en lang og stillestående periode der vi ventet på svar fra diverse selskaper (forsikring, hussoppforening, takstseringselskap osv.) før vi fikk avslag på forsikringen og vi ble nødt å sette i gang for egne midler.

Den neste månden ble brukt til riving. En tidkrevende og tung jobb (flaks at jeg slapp å gjøre noe selv med prinsessehendene mine...). Etter hvert kom snekkere inn på anbudsrunde - flere uker gikk, før vi til slutt fikk signert kontrakt med et firma som holder til i Åsane. I desember satt de for alvor i gang med renoveringen. Da de (og vi) reiste hjem til juleferie den 17. desember var mye gjort. Gulv støpt, isolering opp til andre etasje var fikset og nye vegger satt opp etter den nye planløsningen. Desverre måtte vinduene - med sine spesielle mål - bestilles og de ankom ikke før i slutten av uke 3, så det ble en lang juleferie på snekkerne. Nå er det gått 4 dager siden de fire nye vinduene ble plassert og snekkerne er forhåpenligvis ferdig med den siste veggen i løpet av dagen.

Fase 1 av oppussingen, rivingen - er fullført.
Fase 2 av oppussingen, byggingen - blir forhåpenligvis ferdig i dag.
Fase 3 av oppussingen, de vi selv skal gjøre - kan nå påbegynnes for alvor.

Det er ikke lite som skal skje:
Det skal sparkles i 3-4 lag i alle rom. Det skal pusses. Det skal males. Det skal tapetseres. Det skal gulvlegges (klikkparkett). Det skal listes. Kjøkken skal kjøpes og monteres. Det skal dekoreres med gardiner og persienner. Og det skal, ikke minst, møbleres.
Innflytningsfest er planlagt andre helgen i April - så vi har noe å jobbe etter. Forhåpentligvis er vi helt ferdige med oppussingen da, og jeg kan legge dette bak meg som et overstått kapittel. Livet på hybel er ikke noe å trakte etter. Det blir nydelig å få komme tilbake til hjemmet sitt igjen. Dere er alle hjertelig velkommen på en kopp kaffi for å betrakte og beundre den ekstreme forvandlingen. Vi sees i april!

1 kommentar:

Anonym sa...

Glede meg te å sjå de endelig resultatet ;) Flott å sjå at du blogge igjen!