26 mai 2010

1. semifinale ESC 2010

Da satt jeg i Oslo, i min nydelige venninnes leilighet. Gårsdagen var en surrealistisk opplevelse.
Stod opp 6.30 og tok toget til Oslo. Etter 6,5 timer på tog og en rimelig stiv nakke senere møtte jeg Christine på Oslo S. Vi fikk i oss noe mat før vi pyntet oss til kvelden. Løsvippene som jeg skulle spare til finalen kom på allerede nå, med stor suksess. Lilla glitter fra Christine sminkebag ble lagt på øyenlokkene. Drag-faktoren var høy.

Så bar det avgårde mot Fornebu. Bussystemet fungerte utmerket. Vi ble kjørt nesten til døren.
Etter sikkerhetssjekk (fikk ikke ta med vannflasken pga fare for flyvende objekter mot scenen), en matbit og et dobesøk var vi klar for å finne plassen vår. Vi satt i seksjon 8 som er ganske langt framme på gulvet, men fortsatt et stykke fra scenen. Vi hade hatt utmerket vy hadde det ikke vært for alle kameraene som var plassert rett foran scenens "utstikker". Hovedscenen derimot, så vi godt. Scene og tak var pyntet med 4500 lys. En fin effekt. Jeg ble ganske facinert av lysmennene som klatret i taustiger til opp under taket, og ble sittende der oppe hele kvelden. Jeg kunne ikke unngå å tenke på hvordan det ville vært å bli tissetrengt i en slik situasjon...

Oppvarming til showet startet en tre kvarter før tv-sendingen. Anne Lindmo fyrte opp stemningen og tribute-bands tok stemningen til taket. Masse herlige GP-hits ble fremført og vi sang med av full hals! Helt topp!
Så begynte det. Det suste litt i magen da Nadia ønsket Europa velkommen og vi fikk juble skikkelig for første gang. Ellers må jeg si at jeg er meget imponert over grafikk og postkort. Bra jobba, Norge!

Ellers gikk showet sin gang. Mye bra og mye kjedelig på scenen. Mine favoritter var Moldova, Russland og Island. De gikk alle videre :) Forresten er jeg skuffet over pauseinnslaget, men det var så mye bra ellers, at jeg vil ikke fokusere på det. En fin forestilling var det!

Etter en omvei med bussen kom vi oss inn til sentrum igjen, og fikk oss hver vår burger før det bar hjem til Tove og en etterlengtet pute.

I dag er en ny dag i hovedstaden med Tove og Christine - uten de store planene, og jeg vet den blir bra! Litt godt med en pause fra GP også ;)

Ingen kommentarer: