11 september 2006

Best of -movies


Eg sitte her å skrive oppgava om nykritikken og det stopte litt opp = eg gjør på andre ting enn å skriva oppgava. Resultatet e denna kanskje litt kjedelige posten.
Eg e ikkje ein av dei som kan skryta på meg å ha sett masse film, men eg e ein av dei (alle) som påstår at eg har himla bra filmsmak. Her e mine favorittar:

Beste film: Amadeus
Itte at me såg denna på vidergående har eg vært frelst på Mozart sin musikk, spesielt hans operaer. Filmen e morsom, trist, spennanes og fenganes. Skuespillerane e av fusste klasse. Høydepunkt: Mozart komponere Confutatis-satsen fra Requiem.

Beste komedie: Italiensk for begynnere
Eg elske dansk film, det må seias. Åsså elske eg det italienska språket. Selvfølgelig elske eg då denna filmen. Karakterene e det besta. Vimsete Olympia, supertøffe Hal-Finn, klønete Jørgen Mortensen og grasiøse Giolia/Julia(?) ++ at alle møtes te slutt på det kurset e bare heilt dødsløye. Eg ler bare eg tenke på det faktisk. Høydepunkt: Jørgen Mortensen frir te Julia i Venezia.

Beste musikal: Phantom of the Opera/Sound of Music
Detta va vanskeligt eg elske alle musikalane eg har. Eg like kanskje best musikken te Les Miserables, åsså like eg best regien på Phantom, men samtidig så like eg Julie Andrews som Maria best av alle. Detta va vanskeligt... Høydepunkt Phantom: Operafantomet forstyrre maskeballet og har med seg Don Juan Triumphant-manusscriptet. Høydepunkt Sound of Music: Maria og Kaptein von Trapp danse østerrisk nasjonaldans. Et deiligt syn.

Beste Schwartsnegger: Sanne løgner
Når eg va på besøk hos Christine som liten så va det som regel denna filmen me såg. Arnold rule her asså. Men det ska seiast at an e best i bjunnelsen. Høydepunkt: Arnold danse tango med rosa i monnen.

Beste oppfølgar: Prinsesse på prøve 2
Her konne eg selvfølgelig svart Ringenes Herre, men det e liksom så selvfølgeligt at det ikkje e vits å ha an med ein gong. Derfor går min stemme te Prinsesse på prøve for det e ein av dei få filmar der eg like toen bedre enn einen. Høydepunkt: Julie Andrews synge sang te sitt barnebarn.

Beste grinefilm: The Notebook
Så kjekt det va å se ein film me to såpassa "ukjente" folk i hovedrollen. Manuset har de fått fra ein Nicholas Sparks-roman såklart. Han e ein mester på grine-bøker. Denna filmen e bare så utrolig romantisk og så tankevekkanes. Skildre ett eldre ektepar der hu har alzheimers. Høydepunkt: Allie og Noah blir gjenforent.

Dårligaste oppfølgar: Lovlig blond 2
Einaste grunnen te at eg tar med denna kategorien e for å advara alle mot å låna eller kjøpa denna elendige filmen. Mens einen va heilt okay så va denna derimot det mest kjedeliga og uinspireranes greiene eg har sett. Høydepunkt: huske ikkje ein sjait for å sei det mildt.

Beste animasjonsfilm: Katteprinsen
Her stod det mellom Istid og Katteprinsen. Istid e kanskje morsommare, men den har ingen kattar i seg. Baron-katten e så søøøøøøøøøte! Høydepunkt: Baronen seie farvel te Haru.

Beste disney-film: Prinsen av Egypt
Burde kanskje svart Anastasia siden den va ein favoritt i så mången år, men nå når eg har dei litt på avstand så ser eg jo at Prinsen av Egypt e et mesterverk uten like. Utrolig fine sangar, fine grafikk og bra story. Dessuten e Moses utrolig fine
:p Høydepunkt: Begynnelsen - Moses blir satt på elvå akkompagnert av sangen Deliver us. Vakkert!

Nei eg får vel forstetta med oppgavå mi....gjesp.....

Ingen kommentarer: