05 oktober 2011

Prosjekt babylue i rillestrikk

Jeg elsker å begynne å nye prosjekter. Min evne til å fullføre dem er ikke like god. Sagt på en annen måte: jeg har mange single strømper i strikkekurven min som savner en partner. Første sokk er alltid kjekk, men så er det så kjedelig og måtte gjøre hele greia én gang til.

Av denne grunn valgte jeg å heller strikke en lue denne gangen, inspirert av en rillestrikket lue Sofus fikk i forbindelse med fødselen. Jeg googlet litt og fant oppskriften her.

Jeg strikket luen i størrelse 12-24 måneder så den skulle være passelig til gutten i vinter. Jeg brukte et flerfarget garn fra Delano som består av alpakka, mohair og ull, men hovedsaklig akryl. Et garn som er mykt og ikke blir alt for varmt. Jeg følgte oppskriften og brukte pinner nr 2,5.
Luen strikkes i ett stykke att og fram, for å syes sammen til slutt. Ikke vet jeg om det var det at jeg strikket for stramt, at garnet var for tynt eller om det er guttens hode som er forvokst, men luen ble i minste laget...


Luen får bli liggende til det kommer en ny liten gutt til verden en eller annen plass. For å bruke opp resten av garnet begynte jeg i går kveld på matchende sokker, retttere sagt sokk. Den skal holde de andre enslige sokkene i garnkurven min med selskap til den en vakker dag, en vakker dag langt der fremme, får seg en make.

2 kommentarer:

dryss sa...

Så jo deilig ut - men kanskje litt i minste laget, ja... Tipper garnet er litt tynnere enn hva er det var i oppskrifta? Han er jo ikke sååå stor i hodet? Jeg jobber fortsatt med genseren til Val... Skulle hatt noen raskere prosjekt innimellom.

Eg har o nåken single sokkar liggande- ska me sjekka om d kan bli match med dine?

totliii sa...

feliiink! blei fint jaffal. :)