07 juni 2011

Jeg gikk en tur i hagen og søkte hagens ro.

Hva fant jeg denne grå og skoddefulle junidagen?

Jo, sneglekolonier i fleng. De kannibalske brunskogssneglene godter seg skikkelig utenfor her. De har tatt kål på stemorsplantene og flere av kantlobeliaen. Heldigvis når de ikke opp på terassen der vi har alle krukkene.

Men det er synd de skal ødelegge alt vi har plantet i år. Så nå har jeg vært ute og strødd kaffegrut over de nyplantede staudene. Den ene riddersporen var det kun noen få blader igjen av, stakkar. Kaffe er som gift for sneglene, så nå håper jeg de holder seg vekke fra denne i alle fall. Senere i dag skal det iverksettes hardere tiltak. Da er det ut med pølseklypa og saltvannet. Moahaha!

Heldigvis ser det ikke ut som de er så glad i peoner eller tigerliljer. Peonene står i knopp og vil vel blomstre ganske så snart, om vi bare fikk litt sol. Jeg elsker peoner. Kjøpte en bukett med Sarah Bernhardt forrige mandag. Har vært flink å sette de ut om natta så den buketten står ennå og har mange knopper.

En god kandidat til brudebuketten

Ellers har jeg mange andre godiser ute i krukkene mine nå:

En lønn og en hassel. Fant de i bedet da jeg skulle luke. Kanskje de kan bli bonsaitrær?

En frodig koriander

Timian kan brukes til det meste

En fuchsia. Kjenner desverre ikke til navnet. Anyone?

Fuchsia nr. 2. Kan heller ikke navnet på denne.

En pellis og en mynte.

Kruspersille, gressløk og to pelargoner.

Stemorsblomster er undervurdert!

Blåbærbusk

Plantasjen kalte denne Flittig Lise, men jeg er jammen ikke sikker....?

Om noen kan hjelpe meg med mine ukjente venner, så hadde jeg satt pris på det. Og har du et godt råd mot snegler, så kom gjerne med det til en fersk mordersnelgemorder!

6 kommentarer:

Ståle sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ståle sa...

Hey! Kor e jordbærkrokkå mi? Du e en flinkis! :)

totliii sa...

steikje for planter!!!
*impressed*

dryss sa...

Du har snart like grønne fingre som pappa!

Kan ikke hjelpe deg med ukjente navn... Jeg er foreløpig ganske blank med fargeløse fingre...

madam Torvestad sa...

Test av id her...

Ståle sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.